Jaką platformę do tworzenia i sprzedaży kursów online najlepiej wybrać?

 

 

Od tej decyzji zależy Twój sukces!

Tworzenie kursów internetowych, szkoleń online, ale również e-booków i innych produktów cyfrowych jest coraz popularniejsze. Każdy twórca staje jednak przed wielkim wyzwaniem, gdy musi zdecydować, w jaki sposób udostępniać, promować i sprzedawać swoje materiały. Wybór odpowiednich narzędzi decyduje o tym, jak będzie przebiegał cały proces twórczy. Od niego zależy również to, czy uda nam się zaistnieć w sieci i odnieść spodziewany sukces.

 

 

 

Gotowy system czy poszukiwanie rozwiązań na własną rękę?

Autorzy kursów online, zwłaszcza na początku swojej drogi, próbują promować i sprzedawać swoje produkty, korzystając z różnych znanych już wcześniej narzędzi. Zamieszczają swoje filmy na przykład na YouTube lub prostych stronach tworzonych na WordPressie. Oferują konsultacje prowadzone na zewnętrznych platformach, takich jak MS Teams, Skype czy Zoom. Budują sklepy internetowe, strony sprzedażowe, korzystając z licznych kreatorów…

Taka droga rzeczywiście jest możliwa, ale wielu twórców, gdy tylko wystartuje, zaczyna orientować się, że kompleksowa obsługa kursantów na dłuższą metę będzie niezwykle trudna, jeśli nie uda im się znaleźć jednego, zintegrowanego systemu. To zrozumiałe, bowiem korzystanie z wielu różnych narzędzi bywa męczące, wymaga nieustannej czujności, a niejednokrotnie też – wielu płatnych subskrypcji.

Na szczęście dziś twórcy internetowi mają więcej możliwości. W ostatnich latach na rynku dostępnych jest wiele platform, które oferują, wszystko, co jest potrzebne do stworzenia zamkniętego portalu edukacyjnego, który pozwoli tworzyć, reklamować, sprzedawać i udostępniać własne materiały. Co ważne, koszt subskrypcji jednego, kompleksowego systemu może okazać się niższy niż opłacanie licznych pośrednich narzędzi o ograniczonych możliwościach. Wybór profesjonalnej platformy do kursów niewątpliwie pozwala oszczędzić też mnóstwo czasu.

 

 

Te dwa, tak różne rozwiązania w tworzeniu i sprzedaży kursów porównaliśmy w poniższej tabeli. Lewa strona przedstawia cechy narzędzi nieprofesjonalnych. Po prawej omówiliśmy z kolei charakterystykę gotowego systemu do kursów online na przykładzie Web To Learn. 

 

 

POSZUKIWANIE ROZWIĄZAŃ NA WŁASNĄ RĘKĘ

GOTOWY SYSTEM DO TWORZENIA I SPRZEDAŻY KURSÓW ONLINE (WEB TO LEARN)

  • Konieczność skorzystania z wielu oddzielnych, często niezintegrowanych ze sobą narzędzi
  • Wszystkie niezbędne funkcje dostępne w obrębie jednego, spójnego systemu
  • Wielokrotne płatne subskrypcje
  • Jedna subskrypcja pozwalająca na dostęp do wszystkich narzędzi
  • Potrzeba ciągłych aktualizacji wtyczek (np. w WordPress) zwiększająca ryzyko ataków hakerskich i generowania błędów w kodzie strony
  • Automatyczne i nieinwazyjne aktualizacje całego systemu zapewniające spójność całej platformy
  • Konieczność poszukiwania nowych rozwiązań w toku rozwoju oferty
  • Integracje z najważniejszymi narzędziami zewnętrznymi dostępne od ręki
  • Obsługa wymaga rozwiniętych umiejętności technicznych lub wsparcia specjalisty
  • Intuicyjna i prosta obsługa dostosowana do rzeczywistych potrzeb użytkownika
  • Brak wsparcia technicznego i samodzielne poszukiwanie rozwiązań
  • Pomoc techniczna dostępna od poniedziałku do piątku, od ósmej do szesnastej.
  • Brak dostosowania narzędzi do specyficznych potrzeb osób tworzących treści edukacyjne online
  • System od A do Z zaprojektowany do tworzenia i sprzedaży kursów i innych produktów cyfrowych
  • Konieczność zakupu osobnego hostingu plików i nagrań wideo
  • Stabilny i niezawodny hosting plików i materiałów wideo zawarty w usłudze
  • Brak ochrony przed nieuprawnionym pobieraniem i rozpowszechnianiem materiałów edukacyjnych
  • Bardzo mocne zabezpieczenie przed pobieraniem i kradzieżą materiałów edukacyjnych
  • Samodzielne budowanie stron lądowania i witryn sprzedażowych od podstaw
  • Intuicyjny kreator stron i możliwość stworzenia stron lądowania, zapisu na lead magnet czy webinar nawet w 15 minut
  • Brak zintegrowanych rozwiązań sprzedażowych
  • Gotowe rozwiązania podnoszące sprzedaż – order bumps, cross-sell, up-sell, down-sell.
  • Konstruowanie ścieżki zakupowej klienta od podstaw
  • Prosty i skuteczny proces zakupu

 

 

 

 

Jaka powinna być dobra platforma edukacyjna?  

Nastawienie się na z korzystanie z gotowych platform umożliwiających edukację jest niewątpliwie świetnym rozwiązaniem. Prawdziwym wyzwaniem jest jednak wybór takiego systemu, który rzeczywiście sprosta wszystkim naszym potrzebom, zarówno teraz, jak i w momencie, gdy nasz system zacznie rozwijać się na większą skalę. Podejmując decyzję o wykupieniu miesięcznej lub rocznej subskrypcji, warto wziąć pod uwagę kilka niezwykle istotnych czynników, które omawiamy poniżej.

 

 

Automatyzacja procesów

Dobry system do tworzenia i sprzedaży kursów online powinien umożliwiać maksymalną automatyzację wszystkich działań związanych z obsługą platformy – udzielanie dostępu do szkolenia, gdy klient dokona zakupu, wystawianie faktur, wysyłka maili, etc. Tylko tak można bowiem zaoszczędzić mnóstwo czasu i zacząć zarabiać pasywnie.

 

Brak prowizji od sprzedaży kursów

Niektóre platformy do udostępniania kursów internetowych poza opłatą abonamentową, pobierają nawet 10% prowizji od sprzedaży. To ogromny, dodatkowy koszt dla każdego twórcy, który musi nie tylko przygotować produkt, ale także zainwestować w jego reklamę. Na szczęście na rynku nie brakuje wciąż systemów, które nie nakładają na twórców swojej marży i pobierają jedynie miesięczną lub roczną opłatę abonamentową.

 

Wsparcie techniczne

Ogromną zaletą usług oferowanych przez kompleksowe platformy to tworzenia i sprzedaży kursów online jest wsparcie techniczne. Przed dokonaniem wyboru o wykupieniu subskrypcji warto jednak upewnić się, jaka jest dostępność oferowanej pomocy. Dobre wsparcie techniczne powinno gwarantować reagowanie na zgłoszony problem przynajmniej w trakcie 24 godzin.

 

Stabilny hosting materiałów edukacyjnych

Edukacja online w dużej mierze opiera się na materiałach wideo. Sprawne funkcjonowanie każdej platformy e-learningowej zależne jest więc od niezawodnego i stabilnego hostingu, który umożliwi szybkie ładowanie dodanych materiałów. Warto upewnić się więc, na jakich rozwiązaniach bazuje system, z którego planujemy skorzystać.

 

 

 

Prowadzenie webinarów i zajęć na żywo

W rozwoju biznesu online równie ważne jak udostępnianie przygotowanych wcześniej materiałów edukacyjnych jest prowadzenie sesji szkoleniowych na żywo, a także webinarów sprzedażowych. Dobra platforma do kursów internetowych powinna zatem  być wyposażona w narzędzie, które to umożliwia. 

 

Integracje z kluczowymi narzędziami

Korzystanie z gotowych systemów do tworzenia i sprzedaży kursów online może być jeszcze wygodniejsze, jeśli oferują one integracje z aplikacjami zewnętrznymi, takimi jak programy do korespondencji mailowej, powiadomień SMS, Zapier, etc.

 

 

 

Zabezpieczenie przed nieuprawionym pobieraniem i rozpowszechnianiem treści

Udostępnianie własnych materiałów edukacyjnych w sieci wiąże się z ryzykiem ich nieuprawnionego pobierania i rozpowszechniania. Takie nielegalne praktyki niszczą rynek i pozbawiają twórców źródła dochodu. Niezwykle istotne jest więc, aby platforma e-learningowa była wyposażona w odporny system ochrony przed kradzieżą lub kopiowaniem treści.

 

Możliwość tworzenia stron sprzedażowych

Równie istotny jak panel kursanta powinny być strony sprzedażowe, które pozwolą wypromować i odpowiednio zaprezentować dany kurs online. Doskonale więc, jeśli platforma e-learningowa, na którą się decydujemy posiada własny kreator stron lub szablony, z których możemy szkorzystać.

 

 

 

Zróżnicowane opcje płatności

Wpływ na ostateczną decyzję o zakupie kursu lub szkolenia online klienci podejmują również w oparciu o dostępność sowich ulubionych metod płatności. Platforma do sprzedaży kursów powinna więc umożliwiać przetwarzanie płatności z wykorzystaniem popularnych serwisów płatniczych, takich jak na przykład PayU, Przelewy24, Blik, etc.

 

Udostępnianie ofert typu order bumps, cross-sell i up-sell

Sukces kampanii sprzedażowych produktów cyfrowych w dużej mierze opiera się również na ofertach dodatkowych typu order bumps, cross-sell i up-sell. Cross-selling to sprzedaż produktów lub usług pokrewnych względem innego, wcześniej już zakupionego. Up-selling opiera się na podnoszeniu wartości podstawowego produktu poprzez oferowanie rozwiązań, funkcji lub dodatków podnoszących jego standard, jakość lub atrakcyjność. Order bump to z kolei rodzaj oferty uderzeniowej, która może dotyczyć zarówno towarów i usług pokrewnych, jak i podniesienia standardu wybranej wcześniej opcji. Od cross-sellingu i up-sellingu order bump różni się jednak tym, że klient natrafia na nią jeszcze przed sfinalizowaniem pierwotnego zakupu, gdy znajduje się w koszyku online. Dobra platforma do kurów online powinna umożliwiać tworzenie ofert każdego typu.

Udostępnianie różnego typu produktów

Niektóre produkty cyfrowe mogą przyjmować zupełnie inną formę niż nagrania wideo. Coraz częściej twórcy tworzą własne e-booki, zeszyty ćwiczeń, nagrania audio, etc. Ważne, by platforma, która posłuży nam do rozwijania własnego biznesu online, umożliwiała dzielenie się materiałami edukacyjnymi każdego typu.

 

Prowadzenie egzaminów i generowanie certyfikatów ukończenia kursy

Wiele osób chętniej decyduje się na kursy i szkolenia internetowe, których ukończenie mogą poświadczyć certyfikatem. Dobre platformy e-learningowe pozwalają na automatyczne generowanie tego typu dokumentów, gdy tylko klient przejdzie przez wszystkie lekcje i spełni ustalone warunki. Niezwykle istotna jest również możliwość weryfikacji wiedzy kursantów. Warto zdecydować się więc na platformę, która pozwala na prowadzenie automatycznych testów i egzaminów.

 

 

 

Obsługa w języku polskim

Choć na rynku dostępnych jest coraz więcej oprogramowań i aplikacji do kursów online, tylko niektóre  z nich dostępne są w polskiej wersji językowej. Jest to niezwykle istotne, zwłaszcza gdy naszą główną grupę odbiorców stanowią Polacy. Kierowanie swoich klientów na platformę, której nie mogą obsłużyć ze względu na brak znajomości języka to najprostsza droga do ich utraty. Inna ważna kwestia z punktu widzenia twórcy to dostępność wsparcia technicznego i instrukcji wdrożenia w języku polskim. Znacznie ułatwia to komunikację i reagowanie na wypadek awarii.

Dostosowanie ustawień, domeny i wyglądu platformy do własnych preferencji

Identyfikacja wizualna pozwala odróżnić się od wielu innych usług w tej samej branży. Dobrze dobrana kolorystyka panelu edukacyjnego czy możliwość ustawienia graficznych miniatur każdej lekcji wpływa na doświadczenie każdego użytkownika. Naszą oryginalność tworzy też własne logo oraz unikalna domena. Warto zwrócić uwagę także na inne ustawienia, jak choćby możliwość udostępniania poszczególnych lekcji lub całych modułów z opóźnieniem czasowym. Najlepiej wybrać platformę do kursów online, która umożliwia nam edycję każdej z tych opcji.

 

 

 

Brak limitów

Nawet jeśli planujemy stworzenie tylko jednego kursu online, dobrze jest zastanowić się, co będzie, jeśli zdecydujemy się na opracowanie kolejnych. Nie ma sensu decydować się na narzędzia, które pozwalają na stworzenie tylko ograniczonej liczby kursów lub lekcji. To byłaby krótkowzroczna decyzja, która szybko się zemści i zmusi nas do przeniesienia się w inne miejsce.

 

Doświadczenie na rynku i wyniki innych klientów

Żaden z twórców nie chce zostać dziś na lodzie. Warto postawić więc na takie platformy do szkoleń internetowych, które działają na rynku już od kilku lat. Świadczy to bowiem, że potrafiły one dostosować się do zmieniających realiów branży kursów online, pozyskać klientów i ich zaufanie. Równie istotne są także wyniki finansowe osiągane przez innych twórców korzystających z danej platformy. Takie informacje udostępniane niekiedy w ramach zbiorczych statystyk i warto je uwzględnić, podejmując decyzje o wyborze platformy. Świadczy to bowiem o skuteczności jej działania.

 

 

 

Dostęp do społeczności twórców

Nic nie rozwija tak bardzo, jak wzajemna wymiana doświadczeń oraz wsparcie osób z podobnych branż. Wybierając platformę do kursów, upewnijmy się więc czy gromadzi ona społeczność swoich twórców w miejscu, które umożliwia nawiązywanie z nimi kontaktów.

 
Inne udogodnienia

Powyższe funkcje to tylko niektóre z kluczowych opcji, na które warto zwrócić uwagę, podejmując decyzję o wyborze platformy do tworzenia i sprzedaży kursów online. Poza nimi warto zwrócić też uwagę na wiele innych, jak choćby możliwość nawiązywania kontaktu z klientami, którzy nie dokończyli zakupu, udzielania kodów rabatowych, sprzedaży produktów w oparciu o plany subskrypcji czy nadawaniu uprawnień administratora platformy kilku użytkownikom.

 

 

 

Web To Learn – jedna platforma o tysiącach możliwości

Jednym z wyróżniających systemów do kursów online jest niewątpliwie ten, który sami tworzymy już od ponad 6 lat – Web To Learn.

Web To Learn to internetowa platforma, która pomaga stworzyć własny biznes online oparty na wiedzy, pasji i doświadczeniu. Dostarcza bowiem wszystkiego, co jest potrzebne do sprzedaży kursów online, e-booków, webinarów oraz innych produktów cyfrowych. Co najważniejsze, posiada ona wszystkie funkcje, w które powinien być wyposażony kompleksowy i niezawodny system do edukacji przez Internet. 

Przez ostatnich 6 lat działania w Web To Learn zarejestrowało się  ponad 270 000 tysięcy użytkowników, założono 3 300 platform szkoleniowych i wygenerowano ponad 69 000 000 złotych przychodu.

 

 

Z Web To Learn korzystają marketerzy, nauczyciele i wykładowcy, organizatorzy, przedsiębiorcy oraz twórcy internetowi. Dzięki platformie mogą oni prowadzić szkolenia w czasie rzeczywistym, tworzyć skrojone do własnych potrzeb strony internetowe oraz udostępniać różnego typu materiały, nie posiadając umiejętności programistycznych. Ich kursanci natomiast zyskują dostęp do wygodnego panelu użytkownika, testów oraz certyfikatów potwierdzających ukończenie szkolenia.

Dzięki integracji z najlepszymi dostępnymi na rynku rozwiązaniami Web To Learn pomaga twórcom oszczędzić czas i zbudować trwałe relacje z klientami.

 

 

O autorze

Tomasz Lidzbarski

Kulturoznawca, podróżnik, przewodnik i wykładowca. Pochodzi z Kaszub, ale pomieszkiwał też z tajskimi rybakami oraz tubylcami w ekwadorskiej części Amazonii. Serce pozostawił jednak w Grecji i to właśnie mieszkańcy, kultura i język tego kraju są mu szczególnie bliskie. Głód świata i nowych doświadczeń zaspokaja także w rzeczywistości online i branży kursów internetowych, dzięki której może łączyć pracę i pasję. Aktualnie przygotowuje własne szkolenia online oraz katalog produktów cyfrowych. Kolejne przystanki swojej wirtualnej wędrówki opisuje na blogu Web To Learn.

Michał Lidzbarski
29.11.2023, 13:27