Po co oglądać się na innych? Kilka słów o analizie konkurencji

 

 

Po co oglądać się na innych?

Oryginalność jest w cenie, więc moglibyśmy zastanawiać się, czy jest sens oglądania się na innych i porównywania z nimi. Uczymy się, że nasz styl jest wyjątkowy, jedyny w swoim rodzaju i niczym magnes przyciągniemy spore grono odbiorców tym, jacy jesteśmy, bo przecież jakość broni się sama. To prawda, jednak warto pamiętać, że w branży kursów online, która rozwija się bardzo intensywnie, nie działamy już w próżni. Może okazać się, że oferując nowy produkt lub usługę, w oczach klienta nie będziemy jedynym możliwym wyborem, lecz tylko kolejną z opcji. Rozejrzenie się wokół, jeszcze nim nagramy własne szkolenie, rozbudza więc naszą świadomość, pozwala uniknąć błędu ignorancji, a przede wszystkim rozwinąć swój produkt, wyróżnić się na tle konkurencji i wypełnić luki, których inni być może nie dostrzegli.

 

 

 

Czym jest analiza konkurencji?

Analiza konkurencji to w gruncie rzeczy rozpoznanie i obserwacja naszych rynkowych rywali, czyli wszystkich, którzy oferują takie same produkty i usługi, ale także ich substytuty odpowiadające na identyczne potrzeby, choć w inny sposób. Dzięki dobrze przeprowadzonej analizie możemy:

  • zrozumieć sposób działania naszych konkurentów
  • poznać ich mocne i słabe strony
  • przyjrzeć się, w jaki sposób pozyskują klientów i jak generują zyski
  • zidentyfikować wiodące trendy i wyzwania w danej branży
  • uniknąć kosztownych błędów na drodze własnego rozwoju.

Co poddaje się analizie

Analiza konkurencji jest zwykle wieloaspektowa i nie ogranicza się tylko do jednej kwestii. Do najważniejszych elementów, na które warto zwrócić uwagę, opracowując prostą analizę, należą:

  • rodzaje produktów i usług oferowanych przez konkurentów
  • grupa docelowa, na którą ukierunkowane są zabiegi konkurencji
  • działania marketingowe i promocyjne wykorzystywane przez konkurencję
  • strategia sprzedaży stosowana przez konkurencję

 

 

 

Jak przeprowadzić analizę konkurencji

Analizę konkurencji można zlecić zewnętrznej firmie lub przeprowadzić ją samodzielnie. Można też skorzystać ze specjalnych narzędzi, które dostępne są w sieci. Profesjonalne analizy są zwykle bardzo rozbudowane i stanowią ważną część strategii rozwoju danej firmy. Rozpoczynając przygodę z tworzeniem kursów online również warto rozejrzeć się wokół i nieco lepiej poznać swoich rywali. Taka analiza nie musi być bardzo skomplikowana i zawiła, niemniej należy o niej pamiętać. Pomocne w jej opracowaniu będą przygotowane przez nas wskazówki.

 

 

 

Prosta analiza konkurencji dla początkującego twórcy kursów internetowych

Krok 1. Zidentyfikuj rywali

Zastanówmy się, kto jest naszym rywalem, które firmy lub twórcy oferują takie same lub podobne usługi albo kursy o zbliżonej tematyce.  Jako przyszli autorzy szkoleń na pewno znamy już dobrze temat, którym chcemy się zająć i bez trudu potrafimy wskazać innych znanych specjalistów w danej branży. Określmy więc, czy nagrywają kursy online lub posiadają inne rozwiązania, z których korzystają ich odbiorcy. Koniecznie zajrzyjmy też głębiej i postarajmy się znaleźć tych konkurentów, których jeszcze nie znamy. Pomocna może być w tym wyszukiwarka Google. Sprawdźmy wyniki, które otrzymamy po wpisaniu w oknie wyszukiwania nazwy naszego kursu lub branży oraz hasła „kursy online” albo „szkolenie internetowe”. Być może nie ma kursów o podobnej tematyce, ale powstały już książki lub filmy instruktarzowe? Z tego względu podobne poszukiwania warto przeprowadzić też na YouTube, Facebooku czy stronach księgarni internetowych (np. Empik). Każdego z potencjalnych rywali wpiszmy na swoją listę i przejdźmy do kolejnego etapu analizy.

 

 

 

Krok 2. Sprawdź, jakiego typu produkty i usługi oferują Twoi konkurenci

Czy nasi rynkowi rywale również nagrywają kursy online, a może piszą książki, prowadzą branżowego bloga albo sklep z gadżetami? Przyjrzyjmy się, które z ich wytworów odpowiadają na podobne potrzeby oraz jakie rozwiązania oferują oni swoim odbiorcom. Oceńmy, jak skonstruowane są ich kursy i szkolenia, jak długo trwają, z ilu części się składają, etc. Zastanówmy się, w jaki sposób nazywają i opisują swoje produkty i czy ich oferta jest spójna. Nie zapomnijmy też sprawdzić, jakim opiniami i ocenami klientów cieszy się nasza konkurencja. Każdą z tych kwestii warto dokładnie przeanalizować, a wnioski zanotować.

 

 

 

Krok 3. Określ, do jakiego grona odbiorców są skierowane działania Twoich rywali

Postarajmy się wskazać, do kogo zwraca się nasza konkurencja i jakiej konkretnie grupie odbiorców dedykuje swoje produkty. Określmy, kto najczęściej korzysta z usług naszych rywali, a także czym charakteryzuje się ich grupa docelowa. Zebrane wnioski zestawmy z obrazem naszego własnego grona odbiorców i przekonajmy się, na ile te społeczności są do siebie podobne, a co różni je od siebie.

 

 

 

Krok 4. Oceń, w jaki sposób Twoi konkurenci promują swoją ofertę

Gdy określimy już, co i komu oferują nasi rywale, czas dowiedzieć się, jak to robią. Przeanalizujmy więc sposób, w jaki komunikują się ze swoimi odbiorcami, przez jakie kanały do nich docierają i jakiego typu treści generują. Jeśli to możliwe sprawdźmy, czy bazują tylko na działaniach promocyjnych czy też sięgają po narzędzia reklamowe. Nie bez znaczenia są tutaj elementy, na które kładą nacisk w swych kampaniach sprzedażowych i obietnice, jakie składają. Świetnym narzędziem do sprawdzenia, w jaki sposób nasza konkurencja reklamuje się na Facebooku jest Biblioteka Reklam, o której więcej w swoim wideoporadniku mówi pomysłodawca Web To Learn, Michał Lidzbarski:

 

 

 

Krok 5. Przekonaj się, jak Twoi rywale prowadzą sprzedaż

Równie ważna jak reklama jest również skuteczna sprzedaż produktów. Dlatego warto, abyśmy przekonali się, jaką strategię przyjęła nasza konkurencja. Sprawdźmy, jak droga jest ich oferta oraz w jaki sposób prowadzone są kampanie promocyjne. Istotne są tu także powody, dla których cena może przyjmować określoną wartość. Zastanówmy się, czy nasz kurs w stosunku do produktu naszych rywali wypada drożej lub taniej i dlaczego, a także jak może wpływać to na zachowania naszych klientów.

 

 

 

Krok 6. Określ mocne i słabe strony swojej konkurencji

Nikt nie jest ani idealny, ani całkowicie beznadziejny. Bez wątpienia w toku analizy zidentyfikujemy mocne i słabe strony naszych rywali. Zanotujmy, to co w ich ofercie czy sposobie działania budzi nasz sprzeciw lub jakiekolwiek wątpliwości. Zwróćmy uwagę na to, co jest słabej jakości, ale doceńmy też aspekty unikalne i elementy szczególnie atrakcyjne. Podsumowując wnioski, warto poddać refleksji, na ile nasz kurs zbliżony jest do oferty konkurencji, a w jakich aspektach się od niej różni.

Nie czekaj, analizuj!

Analiza konkurencji wymaga odwagi. Zestawienie siebie z pracą i wysiłkiem innych nie jest bowiem prostym zadaniem. Cel tego działania nie jest jednak destrukcyjny. Dobrze przeprowadzona analiza jest dobrą lekcją, buduje naszą samoświadomość i poszerza perspektywę. To też inspiracja, motywacja oraz drogowskaz, który niewątpliwie pomoże nam lepiej odnaleźć się w środowisku swojej branży.

 

 

O autorze

Tomasz Lidzbarski

Kulturoznawca, podróżnik, przewodnik i wykładowca. Pochodzi z Kaszub, ale pomieszkiwał też z tajskimi rybakami oraz tubylcami w ekwadorskiej części Amazonii. Serce pozostawił jednak w Grecji i to właśnie mieszkańcy, kultura i język tego kraju są mu szczególnie bliskie. Głód świata i nowych doświadczeń zaspokaja także w rzeczywistości online i branży kursów internetowych, dzięki której może łączyć pracę i pasję. Aktualnie przygotowuje własne szkolenia online oraz katalog produktów cyfrowych. Kolejne przystanki swojej wirtualnej wędrówki opisuje na blogu Web To Learn.

Michał Lidzbarski
29.11.2023, 10:53