Po co mi to wszystko? Znaczenie motywacji w tworzeniu kursów online
Edyta, Konrad, Iza, ja i… Ty? Niedokończone historie sukcesu
- Edyta wpadła na pomysł, by poza robieniem make-upu swoim klientkom, stworzyć też własny kurs online, w którym zdradzi tajniki dobrego makijażu. Nie zrealizowała jednak swojego planu, bo w międzyczasie pochłonęły ją inne, codzienne obowiązki.
- Konrad nagrał dwie pierwsze lekcje kursu programowania dla początkujących, ale porzucił dalsze prace nad swoim produktem, gdy zobaczył, że jego kolega z branży ubiegł go, nagrał podobne szkolenie i już uruchomił sprzedaż.
- Iza zaczęła promocję swojego kursu z zarządzania budżetem domowym, ale szybko wycofała kampanię reklamową, gdy szef na spotkaniu firmy podważył jej kompetencje jako księgowej.
- Ja sam zrezygnowałem z wdrożenia swojego pierwszego kursu, gdy naszły mnie obawy, czy poziom mojej wiedzy jest na wystarczająco wysokim poziomie, by wcielić się w rolę eksperta…
Takich niedokończonych historii sukcesu jest wiele i być może sam mógłbyś opowiedzieć też swoją własną. Poddajemy się lub wycofujemy w chwilach zwątpienia lub natłoku innych spraw. Tracimy wiarę i chęć do dalszego działania. Często dzieje się tak dlatego, że kluczowe pytania o sens, motywacje i cele naszych wysiłków stawiamy już po fakcie, a nie jeszcze nim zabierzemy się do pracy.
Dlaczego motywacja jest ważna?
Motywacja to wprawianie w ruch, energia, która napędza nas do działania, zaspokajania naszych potrzeb i samorealizacji. Bez niej nie dojedziemy do założonego celu.
Najczęściej wyróżnia się dwa główne rodzaje motywacji:
-
Motywacja wewnętrza
Wypływa z naszego wnętrza, pragnień, marzeń, potrzeb. Dzięki niej pozostajemy wytrwali w naszej drodze do celu i już samo zmierzanie w wybranym kierunku staje się dla nas źródłem satysfakcji. Nie potrzeba nam zewnętrznych bodźców, nagród czy innych korzyści, które skłoniłyby nas do aktywności.
-
Motywacja zewnętrzna
Nie jest zależna od nas samych, lecz od czynników zewnętrznych i niejednokrotnie, choć nie zawsze, przybiera formę materialną. Jest nią często wypłata, premia, awans, dyplom czy dobra opinia.
Motywacja może być również pozytywna oraz negatywna. Ta pierwsza ma charakter nagrody lub zachęty i wiąże się ze świadomością, że w efekcie naszej pracy spotka nas coś dobrego. Motywacja negatywna z kolei to wisząca nad nami wizja kary (np. zwolnienia, mandatu, utrata pozycji) za niewykonanie zaplanowanych działań.
Motywacja motywacji nierówna
Nie każdy rodzaj motywacji działa na nas równie skutecznie. Z natury optymistycznie i zachęcająco najlepiej działają na nas motywacje pozytywne, wypływające z naszego wnętrza, ale wsparte również zachętami z zewnątrz. Nikt nie lubi bowiem pracować pod przymusem. Nowego języka chętniej będziemy się przecież uczyć, gdy zdamy sobie sprawę, że dzięki temu łatwiej będzie nam się komunikować na wymarzonych wakacjach, a przy okazji zyskamy premię w pracy. Nauka z taką świadomością będzie na pewno znacznie przyjemniejsza niż przymuszanie się do wkuwania nowych słówek tylko po to, by przełożony dał nam w końcu święty spokój, a koledzy nie naśmiewali się z nas w towarzystwie.
Bez względu na wszystko, motywacja powinna być skuteczna i zgodna z wyznawanym przez nas systemem wartości. Tylko w ten sposób możemy zmierzać w dobrym kierunku. Pracując nad określeniem własnej motywacji do stworzenia kursu online warto więc odsunąć na chwilę autokrytykę i szczerze zastanowić się, co rzeczywiście napędza nas do działania. Być może chcemy zarabiać więcej lub zyskać źródło pasywnego przychodu, być może chcemy rzucić dotychczasową pracę albo po prostu z pasją dzielić się wiedzą z innymi i spełniać się społecznie. Może chcemy rozwijać w ten sposób swoje hobby, zyskać więcej czasu dla rodziny albo zbudować swój wizerunek jako eksperta w danej branży. Każdy spójny z naszym wnętrzem powód jest dobry. Nie potrzeba tu oceniania lub zastanawiania się, jak wypadniemy w oczach innych. Robimy to bowiem dla siebie, a cudze cele lub wizje nigdy nie rozpalą w nas takiej pasji, jak nasze własne.
Po co mi to wszystko, czyli dlaczego warto określić swoje motywacje tworząc własny kurs?
Dobra motywacja jest gwarantem wytrwałości, zaangażowania i niczym dobry przewodnik wskazuje nam ścieżkę, gdy zgubimy się na szlaku. Dzięki niej potrafimy utrzymać skupienie i nie zboczyć w drodze do celu. Dlatego tak ważne jest, by jeszcze nim zaczniemy, uświadomić sobie, dlaczego coś robimy. Nie w połowie drogi, ale na samym jej początku. Do określonych wcześniej powodów i celów, które skłoniły nas do aktywności, możemy wracać bowiem w każdej chwili zwątpienia, rozdarcia lub gdy rozproszą nas inne mniej lub bardziej ważne sprawy.
ĆWICZENIE
Określ swoje motywacje do stworzenia kursu online
Poniżej prezentujemy listę 5 pytań, dzięki którym określisz swoje motywacje do stworzenia kursu internetowego. Pamiętaj, by odpowiadając być szczerym ze sobą. Zastanów się, czy udzielone odpowiedzi są zgodne z Tobą i wyznawanymi przez Ciebie wartościami. Określ również jaki rodzaj motywacji przemawia do Ciebie najbardziej. Do wykonania ćwiczenia możesz skorzystać z przygotowanej przez nas karty pracy (PDF: 0,5 MB).
Lista pytań
- Dlaczego chcesz stworzyć swój kurs online? Co Cię napędza do działania?
- Jak wyobrażasz sobie siebie, gdy zakończysz pracę nad swoim kursem?
- Jak może zmienić się Twoje życie po stworzeniu kursu i uruchomieniu jego sprzedaży?
- Jaka nagroda czeka Cię po ukończeniu prac nad własnym kursem?
- Jaki wpływ Twój kurs będzie miał na Twoje otoczenie?
Pobierz kartę pracy w formacie PDF (0,5 MB)
Pamiętaj!
Koniecznie zanotuj i zapisz efekty swojej pracy. Najlepiej w miejscu, do którego będziesz mógł zajrzeć w chwili zwątpienia lub po prostu, gdy zapomnisz, po co właściwie Ci to wszystko.
Powodzenia!
O autorze
Tomasz Lidzbarski
Kulturoznawca, podróżnik, przewodnik i wykładowca. Pochodzi z Kaszub, ale pomieszkiwał też z tajskimi rybakami oraz tubylcami w ekwadorskiej części Amazonii. Serce pozostawił jednak w Grecji i to właśnie mieszkańcy, kultura i język tego kraju są mu szczególnie bliskie. Głód świata i nowych doświadczeń zaspokaja także w rzeczywistości online i branży kursów internetowych, dzięki której może łączyć pracę i pasję. Aktualnie przygotowuje własne szkolenia online oraz katalog produktów cyfrowych. Kolejne przystanki swojej wirtualnej wędrówki opisuje na blogu Web To Learn.