Czy mój pomysł na kurs jest dobry? Wybór i weryfikacja pomysłu na kurs internetowy

 

 

Lepszy kurs gotowania czy z technik relaksacyjnych?

Ola medytuje i świetnie gotuje. Zastanawia się więc, czy lepiej stworzyć kurs z technik relaksacyjnych czy raczej z wegańskimi przepisami dla młodych mam. Julia ma doświadczenie w prowadzeniu wernisaży, a dodatkowo dorabia, robiąc makijaże ślubne. Nie wie, czy lepiej przygotować szkolenie o sztuce wystąpień publicznych czy może raczej makijażu… Podobny problem doskwiera wielu początkującym, jak i doświadczonym już twórcom kursów internetowych. Czasem łatwo nam znaleźć pomysł na kurs, określając, co lubimy robić, w czym jesteśmy dobrzy, albo z czym zgłaszają się do nas inni, ale trudno zweryfikować, którą z idei zrealizować najlepiej, która znajdzie grono odbiorców, która zainteresuje publiczność i która się sprzeda.

 

 

 

Mam pomysł, ale nie wiem, czy jest dobry!

Załóżmy więc, że udało się nam już znaleźć kilka potencjalnych tematów na własny kurs internetowy. Jak jednak sprawdzić, czy wzbudzą jakiekolwiek zainteresowanie i które z nich nadają się do stworzenia kursu, a które nie? Warto tu zaznaczyć, że ostateczna decyzja zawsze zależy tylko od nas samych i szkolenie online możemy nagrać na dowolny temat, nawet jeśli ma być on dla nas tylko źródłem radości. Jeśli po określeniu swoich motywacji do tworzenia kursów internetowych, stwierdziliśmy jednak, że tworzymy nie tylko dla przyjemności, lecz na przykład by pomóc innym czy choćby zyskać dodatkowe źródło dochodu, wówczas warto zweryfikować swoje pomysły na kilka sposobów.

 

 

Krok 1 – wybór tematu

Sposób 1. Wybierz temat, który przyczyni się do rozwiązania czyjegoś problemu

Analizując swoje pomysły warto zastanowić się, w jaki sposób stworzenie kursu internetowego na wybrany przez nas temat będzie przydatne dla innych. Dobrze jest określić więc, kto konkretnie może skorzystać na wiedzy, którą się dzielimy oraz czy nasz temat odpowiada na potrzeby naszego otoczenia lub grupy docelowej.

 

 

 

Sposób 2. Wybierz temat, który przysporzy Ci najwięcej radości

Poświęcanie się czemuś, co nie daje nam żadnej satysfakcji to długa i męcząca droga, która rzadko kończy się sukcesem. Nauczyciel pozbawiony pasji nie zachęci uczniów do samodzielnego studiowania i zgłębiania tematu. Wybierając swój temat kursu warto zatem sięgnąć po taki,  nad którym praca przysporzy nam mnóstwa pozytywnych emocji. Zwłaszcza gdy zaczynamy dopiero swoją przygodę jest to szczególnie ważne, gdyż stworzenie szkolenia może być niekiedy bardziej czasochłonne niż planowaliśmy. Gdy fascynuje nas to, co robimy, nie czujemy natomiast upływającego czasu i z chęcią podejmujemy kolejne kroki potrzebne do ukończenia projektu.

 

 

 

 

Sposób 3. Wybierz temat, który jest dla Ciebie najłatwiejszy i najszybszy w realizacji

Szczególnie gdy tworzenie kursów internetowych wzbudza w nas jeszcze sporo obaw, warto zastanowić się nad wyborem tematu, który znamy bardzo dobrze, a jego opracowanie nie będzie wiązało się dla nas z namnożeniem kosztów lub ogromną inwestycją naszego czasu. Realizacja takiego prostego pomysłu w krótkim okresie na pewno rozwieje wiele naszych wątpliwości, da wymierny efekt, pomoże zyskać wiarę w siebie, a jednocześnie zachęci do pracy nad kolejnymi kursami online.

 

 

 

Sposób 4. Wybierz temat, który przybliży Cię do realizacji Twojego celu

Działanie, które jest spójne z naszymi pragnieniami i celami jest zawsze najbardziej skuteczne. Mając poczucie, że własny kurs online, to kolejny krok w drodze do sukcesu, będziemy znacznie wytrwalsi w przygotowaniu i nagrywaniu kolejnych lekcji. Nasza ścieżka rozwoju pozostanie również spójna z naszą wizją samych siebie.

 

 

 

Sposób 5. Wybierz temat popularny

Wybór tematu, który cieszy się dużym zainteresowaniem budzi obawę o silną konkurencję na rynku, ale jednocześnie daje nam pewność, że zapewniając stosowną jakość i troszcząc się o reklamę, możemy przyciągnąć uwagę potencjalnie dużego grona odbiorców zainteresowanych naszym produktem. Popularny temat to też okazja do podjęcia wyzwania, by wyróżnić się na rynku spośród innych twórców, przykuć uwagę oryginalnym i innowacyjnym opracowaniem znanego już tematu.

 

 

 

Sposób 6. Wybierz temat niszowy

Niejednokrotnie kluczem do sukcesu może okazać się wybranie mniej popularnej drogi i tematu specyficznego dla bardzo określonej niszy na rynku. W takich obszarach często brakuje wiedzy na specjalistycznym poziomie, a konkurencja jest stosunkowo niewielka. Zapewniając dobrej jakości kurs online, możemy stać się wówczas prekursorami w danej dziedzinie, którzy szybko zyskają popularność w obrębie określonej, wyspecjalizowanej grupy odbiorców.

 

 

 

Krok 2 – weryfikacja tematu

Sposób 1. Sprawdź popularność danego temat

Gdy poszukujemy nowych informacji na dany temat, zwykle od razu sięgamy do wyszukiwarki Google. Sprawdzamy wyniki wyszukiwania, poszukujemy artykułów lub odpowiednich stron internetowych. Rozpoznajemy, jak dobrze znane i poszukiwane jest dane zagadnienie. Sprawdzamy też, czy wielu użytkowników Internetu poszukuje odpowiedzi na podobne pytania albo zdradza swoje rady. W ten sam sposób warto zweryfikować swój pomysł na kurs. Najłatwiej wpisać temat swojego kursu do wyszukiwarki, by przekonać się, na ile jest popularny i jakiego typu wyniki otrzymamy. Być może ktoś stworzył już podobny kurs albo prowadzi tematycznego bloga, a może fora zasypane są pytaniami, ale nie sposób znaleźć w sieci sensownej odpowiedzi na ich zgłaszane przez nich wątpliwości. Zazwyczaj im więcej pytań o problem spójny z tematyką naszego kursu, tym lepiej dla nas, gdyż możemy być pewni, że wiedza, którą chcemy zaoferować jest rzeczywiście komuś potrzebna.

 

 

W poszukiwaniach mogą być pomocne nie tylko narzędzia takie jak wyszukiwarka Google, ale też strony dużych lub specjalistycznych księgarni internetowych (np. Empik, PWN, Świat Książki, Amazon). Warto zajrzeć też na tematyczne blogi, grupy na Facebooku, popularne konta na Instagramie lub kanały na YouTube. Nieocenioną pomocą są też Google Trends, dzięki którym sprawdzić można czego i jak często w danym obszarze wyszukiwali internauci z całego świata. Niezwykle przydatny jest także Planer słów kluczowych Google dostępny w ramach Google Ads, który pozwala sprawdzić propozycje nowych słów kluczowych oraz zdobyć informacje na temat liczby i prognoz wyszukiwania danych haseł.

 

Sposób 2. Zapytaj swojej publiczności lub grona osób, które już znasz
A) Wpis w mediach społecznościowych skierowany do społeczności

Czasami najprostsze rozwiązania okazują się najlepsze. Nim zabierzemy się za tworzenie kursu na dany temat, warto rozejrzeć się po najbliższym otoczeniu i sprawdzić, czy nasi odbiorcy (jeśli posiadamy już swoją społeczność) lub znane nam osoby byłyby zainteresowane podobnym kursem o określonej tematyce. Można zrobić to w bardzo prosty sposób, zamieszczając w swoich mediach społecznościowych krótki post z pytaniem, a następnie sprawdzić, jakim zainteresowaniem będzie się on cieszył. Taki post może wyglądać na przykład w taki sposób:

„Myślę o stworzeniu kursu na temat fotografii dla początkujących, w którym krok po kroku nauczę, jak robić profesjonalne zdjęcia do profilu na Instagramie. Czy ktoś z Was byłby zainteresowany?”

 

 

B) Bezpośredni kontakt (dla osób bez społeczności)

Jeśli nie mamy jeszcze swojego stałego grona odbiorców czy klientów, podobne działanie można wówczas zrealizować na czacie albo drogą mailową. Wystarczy zastanowić się, kto z grona znanych nam osób mógłby być ewentualnie zainteresowany naszym kursem i nawiązać z nim kontakt. Taka wiadomość prywatna może wyglądać w następujący sposób:

„Cześć Michał! Zastanawiam się ostatnio nad stworzeniem kursu na temat fotografii dla początkujących, w którym krok po korku nauczę, jak robić profesjonalne zdjęcia do profilu na Instagramie. Wiem, że dużo uwagi poświęcasz tworzeniu swojej marki osobistej w mediach społecznościowych i pomyślałem, że być może takie szkolenie by Cię zainteresowało. Proszę daj znać, jeśli Cię to zaciekawi”.

 

 

 

Sposób 3. Stwórz stronę zapisu na szkolenie z listą oczekujących

Inna ciekawa i prosta opcja, która nie wymaga tak bezpośredniej interakcji oraz doskonale sprawdzi się zarówno dla osób ze społecznością, jak i bez, to stworzenie prostej strony z zapowiedzią kursu oraz opcją zapisu na listę oczekujących. W ten sposób, jeszcze nim stworzymy własny kurs, możemy sprawdzić ile osób byłoby zainteresowanych kursem na wybrany przez nas temat. Jeśli to rozwiązanie połączymy z reklamą, może być to niezwykle skuteczna forma weryfikacji naszego pomysłu.

 

 

Sposób 4. Daj próbkę i zaczekaj na odzew

Czasem łatwiej zainteresować się całością, jeśli możemy spróbować chociaż cząstkę. Taką próbką nie musi być jednak odcinek zrealizowanego i nagranego już kursu. Dobry tester to na przykład:

  • krótkie nagranie video o jednym z zagadnień omawianych w trakcie kursu
  • webinar o zbliżonej tematyce
  • artykuł na blogu związany z tematem kursu
  • konsultacje online o zbliżonej tematyce w promocyjnej cenie

Jeśli dużo osób zainteresuje się namiastką naszego kursu, mamy dużą szansę, że równie spora liczba chętnych sięgnie po całe szkolenie. Nim zabierzemy się za realizację danego tematu, warto przygotować więc produkt pokrewny, wymagający mniejszego nakładu pracy, który pozwoli nam jednak przygotować prognozę dotyczącą produktu głównego, jakim będzie kurs internetowy.

 

 

Sprawdzanie wyników weryfikacji

Jeśli udało nam się wybrać temat spośród zgormadzonych wcześniej pomysłów, a następnie zastosowaliśmy wybrane metody weryfikacji, czas podjąć decyzje o przystąpieniu do pracy nad stworzeniem kursu. Jeśli wynik jest pozytywny i zdaje się, że nasz temat ma duży potencjał i cieszy się zainteresowaniem potencjalnych odbiorców, czas brać się do działania. Jeśli wynik naszej weryfikacji nie jest jednak satysfakcjonujący, nie trzeba rzucać wszystkiego. Nim zrezygnujemy z pomysłu warto spróbować przeformułować temat, inaczej ująć problem, który chcemy rozwiązać lub zmienić grupę docelową i dopiero wtedy przeprowadzić ponowną weryfikację. Podobne próby podejmować można kilkukrotnie. Naturalnie, jeśli poczujemy że wyniki wciąż nie są dla nas satysfakcjonujące, a prognozy zainteresowania odbiorców, mimo naszych wysiłków, wciąż nie są korzystne, warto być może poszukać innego bliskiego nam tematu. Cenne we wcześniejszej weryfikacji jest właśnie to, że daje nam pole wyboru i zamiany kierunku, jeszcze nim poświęcimy swój czas, pasję i energię.

 

 

O autorze

Tomasz Lidzbarski

Kulturoznawca, podróżnik, przewodnik i wykładowca. Pochodzi z Kaszub, ale pomieszkiwał też z tajskimi rybakami oraz tubylcami w ekwadorskiej części Amazonii. Serce pozostawił jednak w Grecji i to właśnie mieszkańcy, kultura i język tego kraju są mu szczególnie bliskie. Głód świata i nowych doświadczeń zaspokaja także w rzeczywistości online i branży kursów internetowych, dzięki której może łączyć pracę i pasję. Aktualnie przygotowuje własne szkolenia online oraz katalog produktów cyfrowych. Kolejne przystanki swojej wirtualnej wędrówki opisuje na blogu Web To Learn.

Michał Lidzbarski
29.11.2023, 10:29